Etiketter

fredag 18 mars 2016

6B - Uppgift till Tisdag V.12

Eftersom jag råkade lägga in fel film är inlägget uppdaterat.

Hej 6B!

Idag samlade vi knepiga ord från boken "Agnes Cecilia - En sällsam historia"  i ett ordmoln på tavlan. Dessa ord ska ni nu arbeta mer med!

Uppgift till tisdag:

Ni ska repetera era grammatikkunskaper. Fräscha upp era kunskaper kring vad substanstiv, verb och adjektiv är.  Vi ska fokusera på substantiv på lektionen på tisdag: Du kan ta hjälp av filmen. Skriv gärna gned en kort förklaring till varje ordklass.


På tisdagslektionen, då vi jobbar med skrivregler/grammatik, ska vi dela in era svåra ord i ordklasser. Vi tittar på en grammatikfilm om Substantiv från Grammatikbolaget.

ORDMOLN - 6B


kryptisk - hemlighetsfull
ödslig - dyster, öde
gluttade - tittade, kikade, såg
tjäna - vara anställd, hjälpa
konsttycke - att man lyckas med ett kraftprov, något svårt
visserligen - säkert, faktiskt eller med stor säkerhet
förmätet - övermodigt, fräckt eller kaxigt
förbarma - tycka synd om
fullfjädrad - oerhört skicklig, kunnig
inviga - att ge någon förtroende (ex “Jag ville inviga henne i hemligheten, men tvekade”)
sällsam - egendomlig eller märklig, underlig
foga(de)- förena, sätta ihop
pytsen - liten hink
sipporna - blommor som tillhör sippsläktet, ex vitsippa, blåsippa..
ruska - avhuggen kvist
rekvireras - beställa eller begära
bedyra - försäkra, lova eller garantera
förströdd - tankspridd, ouppmärksam, frånvarande eller glömsk
husmor - frun i huset, husets värdinna eller hemmafru
förebrående - anklagande
djurpsykolog -
revirförhållande - ett livsområde, de förhållande som råder i ett speciellt område
huttra - frysa
önsketänkande - En önskan om att något ska bli...vilja ha, drömma om
gaggig - förvirrad, virrig (gammal)
hemlighetsfull - förtegen, tystlåten, gåtfull
manipulera - styra, påverka människor i en viss riktning med diskreta knep
farhågor - bekymmer, med rädsla för att..


Ha en skön helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Vill du att jag skriver om något speciellt eller vill du bara ge feedback på något vi gjort i skolan? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte skriva ditt namn!