Etiketter

tisdag 1 mars 2016

7A - Läsprojekt Pojkarna

Vi har nu läst en bra bit i boken Pojkarna av Jessica Schiefauer. På torsdag ska ni ha läst fram till sidan 70 så att vi kan jobba med texten och fördjupa oss i innehållet. Hittills har vi tränat lässtrategin SAMMANFATTA och ni har gjort fantastiska reflektioner i era läsloggar. Vi har även pratat lite om manligt och kvinnligt samt könsroller. Det är så otroligt härligt att få ta del av era tankar kring boken!

Förra lektionen, i måndags, fick ni göra en post-it-reflektion. Vi utgick från att ni skulle fortsätta meningarna "Jag undrar..", "Om det var jag.." och "Jag har lärt mig av läsningen hittills att.."

Så här löd era tankar:

Jag undrar...
Om Kim vill vara en kille, egentligen?
Varför de blir killar?
Varför killarna är så konstiga?
Varför Momo är hemma?
Vad kommer hända i fortsättningen?
Hur växthuset ser ut?
Om Bella kommer behålla blomman?
Om de är killar eller tjejer?
När är projektet slut?
Är det något magiskt med växten?
Varför d inte säger till lärare och föräldrar?
Varför de inte byter skola?
Om ni också märker det magiska språket i boken?
Om tjejerna kommer slå pojkarna någon gång?
Varför killarna håller på sådär?
Vad som kommer hända med blomman och om den kommer påverka tjejerna?

Om det var jag..
Skulle jag bli less på livet.
Skulle jag gjort något tillbaka på killarna.
Så hade jag slagit dem i ansiktet.
I skolan och ifall killarna skulle hålla på så, skulle jag säga till en lärare eller vuxen jag litar på.
Som var Bella skulle jag inte ha gått igenom pojkmassan.
Som blev utsatt av killarna skulle jag säga till.
Som hade varit tjej skulle jag orka va i den skolan.
Skulle jag sagt till någon vuxen hur killarna behandlar tjejerna.
Skulle jag behålla den för att den kanske är en jättevärdefull blomma.
Hade jag slått killarna.
Så skulle jag dödat dem.
Skulle jag tyckt det var spännande med en magisk växt.
Hade jag blivit ledsen.
Som hade varit Kim hade jag erkänt att "han" vill vara en kille istället
Skulle det vara spännande att förvandlas.
Skulle jag smakat på blomman.

Jag har lärt mig av dagens läsning att..
Blomman är en honblomma.
Boken är spännande!
Man lär sig väl om blommor.
Jag läser bäst hemma!
Boken verkar bra!
Killarna är jättetafsare!
Boken tar fram sexuella saker.
Boken handlar rätt så mycket om sex.
Killar kan vara riktigt elaka.
Det är tråkigt.
Inte leka med en blomma!
Det finns värre skolor än denna!
Man kan ändra kön genom att dricka från en blomma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Vill du att jag skriver om något speciellt eller vill du bara ge feedback på något vi gjort i skolan? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte skriva ditt namn!