Etiketter

tisdag 26 januari 2016

6A - Texttyp: Notis och Nyhetsartikel

Illustration: Sarah Goodreau
Vi arbetar just nu med texttyperna notis och nyhetsartikel. Vi har läst både en notis och en artikel tillsammans i klassen och försökt identifiera de språkliga dragen. Vad är typiskt för en notis? Hur ser en nyhetsartikel ut? Hur skiljer de sig åt? Hur är de lika?

Det är viktigt att ni känner till hur en nyhetsartikel är uppbyggd och strukturerad. Att de har en lockande rubrik, en ingress som talar om vad artikeln kommer handla om och att brödtexten oftast innehåller en intervju med någon som är inblandad. Det förekommer även mellanrubriker som hjälper läsaren att snabbt bilda sig en uppfattning om vad texten handlar om och som gör texten lättöverskådlig.

Efter att ha jobbat med frågorna som rör både läsförståelse, innehåll och form, är det nu dags att skriva  en egen artikel. Denna bedöms och ska skrivas på lektionstid. Ni kommer att få se två elevexempel på godkända texter så ni vet vad jag förväntar mig av er. 

Instruktionen till uppgiften hittar ni här: Skriv en nyhetsartikel!

7 kommentarer:

  1. hej hej såg meddelandet :D mvh léo

    SvaraRadera
  2. JAG PONTUS HAR LÄST

    SvaraRadera
  3. Jag har varit där

    Clara Callenbring

    SvaraRadera
  4. Rosor är röda violer är blå vi har ingen läxa och livet leker på XD LUDDE KUDDE THE FJADER

    SvaraRadera
  5. jag har tittat //mea:)

    SvaraRadera
  6. rosor är röda violer är blå vi har inga äxor och livet leker på! LUDDE KUDDE THE FJADER XD

    SvaraRadera

Undrar du något? Vill du att jag skriver om något speciellt eller vill du bara ge feedback på något vi gjort i skolan? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte skriva ditt namn!