Etiketter

tisdag 26 januari 2016

6B - Texttyp: Recension

Vi arbetar just nu med texttypen recension. Vi har läst två recensioner, båda behandlar en film som baseras på en roman - precis som Cirkeln som vi har läst tillsammans i klassen. Vi har diskuterat tillsammans i klassen och studerat de språkliga dragen som är typiska för genren. Vi har identifierat hur en recension är uppbyggd och vad som ska finnas med. Hur ser de oftast ut? Här finns ett exempel på en recension: Magiskt bra i otäck skildring! och här finns ett annat: Cirkeln



Det är viktigt att ni känner till hur en recension är strukturerad:
- Ni ska veta att rubriken ska tala om vad kritikern tycker om verket. Den ska också inbjuda till läsning och vara intressant.
- Det är bra att känna till att en recension ofta inleds med en personlig åsikt eller reflektion. Även en sammanfattning av handlingen brukar finnas med och de viktigaste karaktärerna brukar omnämnas.
- Recensionen ska också ha en fördjupning där du som kritiker berättar vad du tyckte var bra och dåligt med verket och kanske försöker tolka eller hitta budskap - vad vill filmen säga dig? Kanske en jämförelse med romanen som den baseras på hör hemma här.
- Du ska även bedöma filmen - ge den ett betyg!
- Du kan även ha med en bild.


Efter att ha jobbat med frågorna som rör både läsförståelse, innehåll och form, är det nu dags att skriva en egen recension. Denna bedöms och ska skrivas på lektionstid.

Instruktionen till uppgiften hittar ni här: Skriv en recension! 

2 kommentarer:

Undrar du något? Vill du att jag skriver om något speciellt eller vill du bara ge feedback på något vi gjort i skolan? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte skriva ditt namn!