Etiketter

söndag 17 april 2016

#Bookface

Yey! På lördag, den 23 april, är det Världsbokdagen men vi firar hela veckan!
Sexorna ska arbeta med att färdigställa sina bokomslag men jag tänkte också presentera nya uppgiften som vi gör i samarbete med skolbiblioteket. Jag kommer även dela ut "Mathildas läsutmaning" till er och hoppas att vi tillsammans kommer att pricka av listan innan jul - kanske vi klarar det till sommaren om alla fyra klasserna slår sina kloka läshuvuden ihop?! Se det som en utmaning! ;-)

Genom att anamma trenden #Bookface (fast med en twist så att det verkligen knyter an till det centrala innehållet i svenskan superbra) ska vi alltså uppmärksamma Världsbokdagen och läsningens fördelar och att vi faktiskt får chansen att vara någon annan för en stund när vi läser. Världsbokdagen myntades av Unesco för att böcker är det allra bästa verktyget vi har för att öka förståelsen för människor som kanske har en annan livssituation än oss själva och innebär ofta en bro till andra kulturer. Böcker är utmärkta redskap för att bekämpa fattigdom och hjälper till att bygga fred! Det stora målet med världsbokdagen är att kämpa mot analfabetism. (Läs New York Times inlägg om fenomenet #Bookface här:  Oh, Those Clever Librarians and Their #Bookface)
Den pedagogiska planeringen för vecka 16 ligger på Edwise. Där kan ni tjuvläsa om ni vill - innan vi drar igång på riktigt!

Årskurs 7 fick en kort introduktion och genomförde en gruppindelning i fredags - redo att köra igång med bildplanerande och textproduktion! Vi kommer att gå ned till biblioteket och kolla in de bokomslag som finns att tillgå. Jag har med mig några att välja på hemifrån också. Dessutom bjuder  jag på ett snabbkomponerat smakprov med en gammal Marian Keyes-feel-good. Ni ser att bilden hade vunnit på att jag hade fixat till håret så att det låg över boken och kanske hade jag kunnat vara lite mer kreativ med mitt val av bakgrundsmiljö - men vi gör bättre tillsammans i skolan! Min kära make var inte så tålmodig med fotandet heller ;-) Jag önskar er lycka till! Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Vill du att jag skriver om något speciellt eller vill du bara ge feedback på något vi gjort i skolan? Lämna gärna en kommentar!
Glöm inte skriva ditt namn!